Van Lake Mead naar Zion

10 oktober 2017 - Zion National Park, Utah, Verenigde Staten

Het was vandaag een enerverende dag, waar beginnen we mee? Vanochtend vroeg opgestaan, kon meteen zonsopgang fotograferen. Dan, na het ontbijt, gegaan naar de Hoover Dam. Deze dam is aangelegd in 1931 en veroorzaakte de stuwmeer Lake Mead. Momenteel staat het water laag, heel laag. Zo'n 20 meter lager dan anders, als je in ogenschouw neemt dat het stuwmeer kilometers lang en breed, kun je wel stellen dat de Amerikanen hier een probleem in hebben. Wij zagen maar 1 turbine aan het werk. Wel een imposant bouwwerk waarbij duizend werkers de dood vonden (volgens de boekjes), een gedenkteken hebben wij niet gezien wel heel veel bewaking van stoerkijkende militairen met kogelwerende vesten aan.

Hierna zijn wij vertrokken richting Zion. Omdat we geen zin hadden in het verkeer van Las Vegas, zijn we een binnenweg opgegaan die tevens leidde naar de Valley of Fire. Deze binnenweg was relaxt; camper in cruisecontrol, radio op metalmuziek, zonnetje erbij. Wat wil een mens nog meer. Onderweg een paar keer uitgestapt voor het maken van sfeerplaatjes. Ook hier weer is het lastig de omgeving in een foto te vatten.

Valley of Fire is een States Park, wij hebben een abonnement voor National Parks, die twee gaan niet samen. Voor elke State Park moeten wij afzonderlijk betalen, er is geen wachter bij de poort, dus betalen?? Bij Death Valley zijn wij dit eerder tegengekomen en lekker Hollands niet betaald. Nu hadden wij zoiets van... nou ja, vooruit dan maar. We hebben de 10 dollar in envelopje gedaan, in de brievebus en de controlestrook eraf gehaald. In dit park zijn rode rotsformaties die door erosie de gekste vormen heeft. Zoals de " Olifant" , met veel fantasie zie je daar een olifant in, Starwars-fans zien daar een " All Terrain Armerd Transport" in ( groot grijs loop-tank). Na een half uurtje kwamen wij bij het einde van dit park, is er controle! Gelukkig konden we een controlestrook tonen en mochten wij verder, wij hebben gezien dat niet iedereen een controlestrook had, jammer voor hen.

Na Valley of Fire de snelweg opgegaan richting Zion, toch weer 160 km noordelijker. Halverwege kregen we honger en zagen een Taco Bell, een fastfoodketen. Deze hebben wij op de lijst staan, dus hoppa eropaf! Edwin moest linksaf slaan en daarbij het tegemoetkomend verkeer voorlaten gaan. Hij was ook druk bezig om te kijken welke van de drie opritten van de Taco Bell was. Twee zwarte Dodge Chargers kwamen tegemoet gescheurd en moesten capriolen maken om niet te botsen. Ging maar net goed. Oh ja, ze hadden hun zwaailichten aan ( zij waren van de Highway Police) en op weg naar een klus. Maar goed ook, had ik waarschijnlijk een lang en stevig gesprek met die gasten